چطور فوم آکوستیک را نصب کنیم؟

وقتی اتاقی را تصور می کنید که در آن به فوم آکوستیک نیاز است، احتمالاً ابتدا به یک استودیوی ضبط فکر می کنید. صدا برای هنرمندان ضبط صدا از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین آنها از  فوم آکوستیک برای کنترل آن استفاده می کنند. فوم آکوستیک با کاهش صداهای ناخواسته کوچکتر مانند اکو یا صدای کلی اتاق، صدای باقیمانده را کاهش می‌دهد و صدایی شفاف‌تر و کمتر به هم ریخته‌تر به هنرمندان ضبط می‌کند.

اما در حالی که فوم آکوستیک مطمئناً در استودیو ضبط کمک می کند، می توان آن را به طور مفید در هر مکانی نصب کرد. اگر منطقه ای از کسب و کار یا خانه شما از صداهای بلند یا آزاردهنده رنج می برد، فوم آکوستیک می تواند راه حل باشد. بیمارستان ها، مدارس، تئاترها و موارد دیگر همگی از استفاده از فوم آکوستیک بهره مند شده اند.

نصب فوم آکوستیک ممکن است دشوار به نظر برسد، اما در این راهنما، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه فوم آکوستیک را نصب کنید تا بهترین نتیجه را برای فضای خود داشته باشید!

دلایل نصب فوم آکوستیک روی دیوار
قبل از اینکه در مورد نحوه نصب فوم آکوستیک صحبت کنیم، مهم است که بدانید چرا باید آن را در وهله اول نصب کنید. دلایل زیادی برای آویزان کردن فوم آکوستیک وجود دارد، از جمله:

بهبود کیفیت صدا: برای یک هنرمند ضبط کننده، حفظ کیفیت صدا بسیار مهم است. فوم آکوستیک به جلوگیری از برگشت امواج صوتی به دستگاه ضبط شما کمک می کند و صدای ضبط شده شما را بسیار واضح تر می کند. همچنین می تواند با کمک به جذب امواج صوتی به بهبود کیفیت صدای سالن ها و سینمای خانگی کمک کند.

کاهش صداهای بلند: نواحی بلند مانند یک مکان صنعتی یا محدوده تفنگ می توانند از فوم آکوستیک برای کاهش صداهای بلند با جذب امواج صوتی استفاده کنند. فوم آکوستیک همچنین می تواند به عایق صدا در مناطق پر سر و صدا از خانه کمک کند.

کاهش صدای پس زمینه: صداها نباید بلند باشند تا ما را آزار دهند – صداهای کوچک با فرکانس بالا، وزوز عمومی اتاق و سایر صداهای پس زمینه می توانند آزاردهنده شوند یا تمرکز ما را از بین ببرند. فوم آکوستیک می تواند به کاهش این صداها نیز کمک کند.
چگونه می توان مواد عایق صدا مانند فوم آکوستیک را روی دیوارها قرار داد؟
یادگیری نحوه چسباندن فوم آکوستیک به دیوار دشوار نیست، اما نیاز به برنامه ریزی دارد تا مطمئن شوید که می توانید آن را درست انجام دهید. اگر این مراحل را دنبال کنید، فوم آکوستیک خود را در کمترین زمان بر روی دیوارهای خود خواهید داشت!

۱. یک مکان را تعیین کنید
قبل از اینکه بتوانید فوم آکوستیک خود را نصب کنید، باید بهترین مکان را برای قرار دادن آن بیابید. اگر در یک اتاق کوچک هستید یا به ویژه نگران ضبط صدا یا کیفیت صدا هستید، بهترین مکان برای فوم آکوستیک شما روی دیوارها خواهد بود.

دو تا از بهترین مکان ها برای قرار دادن فوم آکوستیک در فضای کوچکتر پشت بلندگوها و روبروی بلندگوهای شما هستند. قرار دادن فوم آکوستیک پشت بلندگوها باعث می‌شود صدای ناخواسته از پشت بازنگردد و در ضبط گیر نکند. این مجموعه همچنین می تواند برای سینماهای خانگی یا ساختمان های کنسرت ایده آل باشد.

فوم آکوستیک در مقابل بلندگوهای شما نیز میزان برگشت صدا به دستگاه ضبط شما را کاهش می دهد.

در یک منطقه بزرگتر، می توانید فوم آکوستیک یا یک دمنده صوتی دیگر را روی سقف قرار دهید. در حالی که امواج صوتی همچنان از دیوارهای یک اتاق بزرگتر منعکس می شوند، احتمالاً به سقف نیز می روند. قرار دادن دمپرهای صوتی بر روی سقف خود در یک اتاق بزرگتر برای کاهش صداهای ناخواسته مفید خواهد بود.

به طور کلی، هرچه فوم آکوستیک بیشتری روی دیوار قرار دهید، تأثیر آن را بیشتر متوجه خواهید شد. حتی اگر فقط یک پانل از فوم آکوستیک روی دیوار روبروی بلندگوهای خود قرار دهید، باز هم متوجه بهبود قطعی صدا خواهید شد – اما هر چه تعداد پانل‌های بیشتری نصب کنید، کیفیت صدای بهتری خواهید داشت.

هرچه پانل های فوم آکوستیک بیشتری داشته باشند، کیفیت صدای بهتری خواهید داشت

۲. منطقه را تمیز کنید
هنگامی که مشخص کردید کجا فوم آکوستیک خود را نصب کنید، باید محل را آماده کنید. یک مرحله آماده سازی ضروری این است که مطمئن شوید دیوار از خاک و آوار پاک شده است.

اگر فوم آکوستیک خود را بدون تمیز کردن به دیوار آویزان کنید، کثیفی باعث می شود چسب به طور موثر به دیوار سخت تر بچسبد. به همین ترتیب، اگر دیوار را با پاک کننده های خانگی معمولی تمیز کنید، چسب آنقدر محکم نمی چسبد.

در عوض، از ایزوپروپیل الکل و یک پارچه تمیز برای بهترین نتایج در تمیز کردن دیوارها استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام آلودگی ها و زباله ها از کل منطقه ای که قصد دارید فوم آکوستیک را آویزان کنید، پاک شود.

۳. ابعاد را علامت بزنید
پس از تمیز شدن ناحیه، می توانید دقیقاً جایی که می خواهید فوم خود را آویزان کنید علامت گذاری کنید. قطعات فوم خود را اندازه بگیرید و سپس اندازه های آنها را در محل مورد نظر روی دیوار خود علامت بزنید. این کار آویزان کردن دقیق آنها را بسیار آسان تر می کند.

همانطور که محل مورد نظر پانل های فوم خود را مشخص می کنید، مطمئن شوید که پانل ها را در یک سطح نگه دارید. پانل های فوم سطح بهترین نتایج صدا را به شما می دهند و از نظر زیبایی شناسی بسیار دلپذیر خواهند بود.

۴. فوم را نصب کنید
حالا بالاخره می توانید پانل های فوم خود را نصب کنید! روش نصب کردن فوم آکوستیک می تواند متفاوت باشد، بسته به اینکه کدام پانل را خریداری می کنید و چه نوع چسبی را می خواهید روی دیوارهای خود استفاده کنید.

برخی محصولات فوم آکوستیک دارای گزینه ای برای چسب حساس به فشار هستند به سادگی پوشش چسب را جدا کنید، آن را به دیوار بچسبانید و فوم را مالش دهید و حدود ۳۰ ثانیه فشار دهید.

راه های دیگری برای چسباندن فوم به دیوار وجود دارد. یک راه حل معمول برای چسباندن فوم آکوستیک به دیوارها استفاده از اسپری چسب است. برای این روش پشت فوم آکوستیک و همچنین قسمتی از دیوار که آن را قرار می دهید اسپری کنید. پس از گذشت حدود ۱۰ ثانیه به اسپری، پانل فوم را روی دیوار قرار دهید و به مدت ۳۰ ثانیه فشار دهید.

همچنین می توانید از چسب ها، میخ ها یا نوارهای چسب برای اعمال فوم خود به دیوار استفاده کنید.

در نهایت، اگر از آسیب دیدن دیوار خود می ترسید، می توانید به جای آن از چسب ها برای اعمال فوم آکوستیک روی یک تکه تخته سه لا یا مقوای ضخیم استفاده کنید. از آنجا می توانید از میخ های کوچک یا نوارهای Command برای چسباندن تخته سه لا به دیوار استفاده کنید. در صورت تمایل، جابجایی آن بسیار آسان تر خواهد بود و آسیب کمتری به دیوار شما وارد می کند.

۱۴۰۰/۹/۱۱ ۱۲:۳۴:۲۲