عایق صوتی دیوار مشترک آپارتمان

دیوارهایی که صدا  از آنها عبور می‌کند، معمولاً به اندازه کافی جرم ندارند. بنابراین در برابر امواج صوتی و سرو صدا مقاومت نمی کنند. به عبارتی از نظر ساختاری به اندازه کافی جدا نیستند که باعث فروپاشی موج صوتی ارسال شده شوند. منظور از جرم میزان تراکم مواد تشکیل دهنده دیوار و خاصیت آکوستیک آنها در برابر ممانعت از عبور صدا از آنهاست.

سیمی را در نظر بگیرید که محکم بین دو قوطی کشیده شده است. صدای شما به واسطه ارتعاش سیم به قوطی دیگر انتقال پیدا می‌کند. حفره‌های دیوار شما دو اتاق مجاور را به هم متصل می کند و همان اثر را ارائه می دهد که سیم بین دو قوطی داشت. بنابراین، اجرای عایق صوتی یک راه حل اساسی است تا مانع عبور سر و صدا از طریق دیوارها شود.

لیوان انتقال صدا

لیوان انتقال صدا

البته امروز با پیشرفت صنایع متریالی در بازار وجود دارند که تا حد زیادی هم عایق صدا و هم عایق حرارت و سرما باشند. اما اغلب به علت قیمت بالا سازنده ها تمایلی به استفاده از آنها ندارند. همین امر ساکنان واحدهای مسکونی را با مشکل روبرو می‌کند. زیرا با استقرار در واحد مسکونی تازه مشخص خواهد شد که صدا به راحتی بین واحدهای مجاور و از طبقات بالا و پایین به راحتی به گوش می‌رسد.

عایق صوتی دیوار مشترک آپارتمان

عایق صوتی دیوار مشترک آپارتمان

عایق صوتی دیوار مشترک آپارتمان

اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید نگران نباشید. راه حل هایی وجود دارد که می توانید برای همیشه از شر سر و صدای مزاحم خلاص شوید و یک خانه آرام برای خود داشته باشید. اگر در این زمینه نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

ارتباط با کارشناسان

عایق صوتی دیوار شامل چند بخش است؟

برای عایق بندی مناسب دیوار در برابر نشت صدا، دو جزء باید به دیوار اضافه شود. چه دیوار شما در حال بازسازی یا یک دیوار تمام شده باشد، در هر یک از این موارد، هدف شما قطع اجباری در مجموعه دیوار است. این اقدام باعث می شود که موج صوتی ارتعاشی به جای انتقال از طریق دیوار، در داخل دیوار شما فرو بریزد. برای این منظور بهترین راه حل اجرای یک دیوار خشک روی دیوار موجود است که بتواند تا حد زیادی از عبور سر وصدا بین دو اتاق یا واحد مسکونی جلوگیر کند.

برای ساختمانهای جدید یا برنامه‌های بازسازی، تکنیک‌های قاب‌بندی وجود دارد که امکان جداسازی دو اتاق مجاور را بدون نیاز به افزودن کانال‌های ارتجاعی به مجموعه دیوار شما فراهم می‌کند. ساختن یک دیوار دوتایی، یا یک مجموعه دیوار ناودانی پلکانی، قطع ارتباطی را ایجاد می کند که برای کمک به جداسازی دو فضای مجاور و وادار کردن فروپاشی سازه انتقال دهنده موج صوتی به آن نیاز دارید.

دومین عنصر مورد نیاز در دیوار ایزوله صدا، چگالی است. به یک چنگال کوک، یک طبل، یک سیم گیتار فکر کنید. تا زمانی که این اجسام اجازه ارتعاش داشته باشند، صدا تولید می کنند، درست است؟ اما هر یک از آنها را با کف دست لمس کنید و صدا فورا خاموش می شود. جرم ارتعاش را از بین می برد. همین عملیات باید روی سطح دیوار یا سقف مشترک اعمال شود تا توانایی سطوح در پذیرش ارتعاشات را از بین ببرد. در بازار امروزی، محبوب‌ترین تکنیک استفاده از عایق صوتی حرارتی پشم سنگ  بر روی سطح است. این عایق یک غشای متراکم است که ارتعاشات را از بین می برد.

پشم سنگ

پشم سنگ

بنابراین تکنیک عایق صوتی دیوار مشترک شما ترکیب این دو جزء است. برای عایق کاری دیوار مشترک آپارتمان راه کارهای مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها مطمئنا تاثیر متفاوتی خواهد داشت.

درایوال یا دیوار خشک چیست؟

سیستم دیوار خشک شامل ورق های سفت و سخت مختلف از مواد تکمیلی است که در ساخت دیوارهای خشک برای مواجهه با دیوارهای داخلی خانه ها و سایر ساختمان ها استفاده می شود. این سیستمی است که در آن یک پانل ساخته شده از سولفات کلسیم دی هیدرات (گچ)، با یا بدون مواد افزودنی، معمولاً بین صفحات ضخیم کاغذ فیسر و پشتی، که در ساخت دیوارها و سقف های داخلی استفاده می شود، اکسترود می شود. گچ با الیاف (معمولاً کاغذ، فایبرگلاس یا ترکیبی از این مواد)، نرم کننده، عامل کف کننده و مواد افزودنی مختلف مخلوط می شود که می تواند کپک، اشتعال پذیری و جذب آب را کاهش دهد. ساخت دیوار خشک اجرای دیوارها بدون استفاده از ملات یا گچ است.

درایوال یا دیوار خشک

درایوال یا دیوار خشک

برای اجرای عایق صدا روی دیوار موجود می توان با استفاد از سیستم دیوار خشک کار را سریعتر و با کیفیت بهتری انجام داد. عایقکاری با دیوار خشک نیاز به هیچ گونه تخریب و آسیبی به دیوار اصلی ندارد و با استفاده از سازه های مستقل بنا خواهد شد. ساختار درایوال به صورتی است که فضای کافی برای هر مقدار و هر نوع عایق صوتی وحرارتی را برای در زیر خود فراهم می کند.

اجرای عایق در فضای بین درایوال و دیوار اصلی

اجرای عایق در فضای بین درایوال و دیوار اصلی

بنابراین می توان با استفاد از سیستم دیوار خشک عملیات عایقکاری را به سرعت و سهولت انجام داد. همچنین سطح تمام شده کار به گونه ای است که پس از نصب نیاز به زمان برای خشک ششدن جهت رنگ آمیزی یا اجرای کاغذ دیواری ندارد بنابراین می توان عملیات نهایی دلخواه را بلافاصله پس از نصب شروع کرد.

از جمله نگرانی هایی که ممکن است برای شما جای سوال داشته باشد انتقال تاسیسات قبلی از جمله کلید و پریز برق، تاسیسات گرمایشی و سرمایشی روی دیوار قبلی است که باید این اطمینان را داشته باشید که امکان انتقال آنها به روی دیوار جدید وجود دارد و جای هیچ نگرانی نیست.

Image for post

انواع عایق صوتی و تفاوت آنها در چیست؟

لیست گسترده ای از مواد عایق صدا وجود دارد که می توانید از بین آنها برای کاربردهای مختلف انتخاب کنید. هر یک از این مواد سناریوهای بهترین استفاده متفاوتی دارند و با استفاده از یک یا چند اصل عایق صوتی که در بالا ذکر شد کار می کنند.

همچنین باید بدانیم که برخی از متریال عایق هم نقش جاذب صوت را دارند و هم نقش عایق صوت بنابراین توجه به این نکته جهت تهیه عایق صوتی بسیار حائز اهمیت است.

بیایید آنها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم تا جنبه های کلیدی مواد و نحوه و زمان استفاده از آنها را برجسته کنیم:

۱- پشم سنگ

پشم سنگ یک عایق صوتی حرارتی با الیاف معدنی می‌باشد. ماده اولیه‌ی عایق پشم سنگ، بازالت است که از گروه سنگ‌های آذرین و بازمانده فعالیت‌های آتشفشانی می‌باشد. برای تولید پشم سنگ، بازالت را در دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ذوب می‌کنند و با استفاده از روش‌های خاص آن را به الیافی بسیار ریز با قطر میکرونی تبدیل می‌کند.

۹۷% کل محصول پشم سنگ را این الیاف تشکیل می‌دهد، ۳%  باقی مانده رزین و روغن‌های مورد نیاز برای فرم دهی الیاف متناسب با نوع محصول مورد نیاز می‌باشد.

Image for post

  پشم سنگ رولی

ویژگی های پشم سنگ

محدوده تحمل دمایی پشم سنگ از ۳۰- تا ۷۵۰ درجه سانتیگراد است. ضریب انتقال حرارت آن بسیار پایین می‌باشد، که این ویژگی باعث شده که نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

کاهش مصرف انرژی علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود، آلاینده‌های کمتری نیز تولید می‌گردد که این به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

علاوه بر این پشم سنگ از نظر زیست محیطی و بهداشتی به عنوان عایقی مطلوب شناخته شده و هیچ یک از عوارض نامطلوب عایق های مشابه را ندارد. در واقع پشم سنگ بی‌ضررترین عایق حرارتی-صوتی شناخته شده می‌باشد. پشم سنگ علاوه بر اینکه یک عایق حرارتی بسیار عالی می‌باشد عایق صوتی خوبی هم است. قدرت عایقی پشم سنگ ۳۳ برابر دیوار بتنی و ۲۲ برابر دیوار آجری است.

از پشم سنگ در کشت هیدروپوینک (کشت بدون خاک) نیز استفاده می‌شود.

۲- عایق الاستومری

عایق الاستومری سبک وزن و منعطف لاستیکی است، که به عنوان عایق حرارتی و برودتی به کار گرفته می شود. عایق الاستومریک در شکل لوله ای، رولی و ورقه ای تولید میگردد و طیف وسیعی از ضخامت ها و ابعاد گوناگون را داراست.

عایق الاستومری

عایق الاستومری 

ویژگی ها

این محصول بدون استفاده از CFC ، HFC یا HCFC ساخته شده است.این محصول همچنین در کاهش سرو صدای ناشی از کار سیستم تهویه مطبوع موثر می باشد.

این عایق برای سیستم های هواساز، سیستم های حجم هوای متغیر(VAV)، کانال ها و دیگر اجزای سیستم هوا که نیاز به کنترل چگالش، مقاومت در برابر رطوبت، تغییر میزان حرارت و کاهش سرو صدای سیستم HVAC مناسب می باشند.

موارد کاربرد

زمینه های کاربرد عایق الاستومری لوله ای با روکش آلومینیوم شامل عایقکاری سیستم های تاسیسات مدارس، بیمارستان ها، هتل ها و مراکز تجاری و عمومی می باشد.

عایق الاستومری برای کانال های هوا مناسب بوده و در برابر قارچ و کپک مقاوم می باشد. سطح صاف عایق الاستومری باعث کاهش آلودگی گردیده و سر و صدا را مسدود کرده  و ارتعاشات را دمپ می نماید.

انولع عایق الاستومری

  • عایق الاستومری رولی

یکی از انواع شکل های این عایق رولی ساده می باشد که برای عایق کاری لوله ها، کانال های هوا و غیر استفاده می شود. دارای ساختار سلول بسته بوده و به عنوان یک عایق حرارتی و برودتی، در صنعت تاسیسات و صنایع وابسته بطور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است.

عایق الاستومریک رولی، جایگزین بسیار مناسبی برای عایق های قدیمی همانند پشم شیشه محسوب می گردد، چراکه علارغم ویژگی های منحصر به فرد خود، بدلیل راحتی نصب، تنوع در ضخامت و قابلیت بکار گیری در فضاهای داخلی و خارجی، طیف عملکردی بسیار وسیعی را فراهم نموده است.

عایق رولی الاستومری

عایق رولی الاستومری
  • عایق الاستومری لوله ای

این محصول در اندازه های مختلف در بازار عرضه شده و دارای قابلیت استفاده در لوله های فلزی فولاد، آهن، مس و چندلایه می باشد.عایق الاستومری لوله ای در ضخامت ها و قطرهای مختلفی تولید میشود که متناسب با سایز لوله هایی است که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

عایق الاستومری لوله ای، دارای پایداری بسیار مناسبی بوده و مقاومت بسیار بالایی در مقابل کندانس، فقدان حرارت و انتقال صوت دارد. انعطاف پذیری عایق الاستومری لوله ای و پودری که درون آن بکار برده شده، از حرکت اضافۀ عایق جلوگیری کرده و سرعت نصب عایق را افزایش میدهد.

عایق الاستومری لوله

عایق الاستومری لوله
  • عایق الاستومری صوتی ساده و موجدار:

برای جلوگیری از انتقال صدا در ساختمان های مسکونی، اداری و صنعتی می توان از عایق های الاستومری صوتی استفاده نمود  عایق الاستومری صوتی، دارای پایداری بسیار مناسبی بوده و مقاومت بسیار بالایی در مقابل انتشار صوت، کندانس و فقدان حرارت دارد.

به دلیل برش آسان و سهولت چسبکاری در نصب این نوع از عایق، زمان اجرای پروسه نصب عایق، بیش از ۴۰ درصد کاهش می یابد.

پانل های آکوستیک الاستومری

پانل های آکوستیک الاستومری

۳- فوم پلی اتیلن

فوم پلی اتیلن ترکیبی است از پلی اتیلن فشرده و حبابهای بسیار ریز هوا که ​به خاطر داشتن خاصیت تراکم سلول بهترین ایزولاسیون و عالیترین عایق از نوع برودتی، حرارتی، رطوبتی و صدا می باشد. پلی فوم در گسترده دمایی ۳۵- تا ۸۰+ درجه سانتیگراد قابل استفاده ​است و ضد رطوبت بوده و از نفوذ آب به داخل وسایل بسته بندی شده جلوگیری می کند، در مقابل عوامل مخرب و خورنده شیمیایی مانند اکسیژن، اسیدهای رقیق و حلال ها مقاومت خوبی دارد.

فوم پلی اتیلن پانلی

فوم پلی اتیلن پانلی

ویژگی ها

پلی فوم اسفنجی است از پلی اتیلن که دارای خواص برتری نسبت به اسفنج های معمولی می باشد و می تواند به عنوان پلاستیکی مقاوم در مقابل ضربه، حرارت، رطوبت و الکتریسیته مورد استفاده قرار گیرد. پلی فوم ماده ای است کاملاً پاکیزه و غیر سمی، فاقد هرگونه بو و مزه و هیچگونه ماده خارجی و مضر را آزاد یا تولید نمی کند، و فاقد ترکیبات جانبی است. طول عمر مفید نامحدودی دارد و مستهلک نمی گردد.

پلی فوم بصورت ورقه های به عرض ۱۱۰ سانتی متر و به طول دلخواه با ضخامت ۱ تا ۵ میلی متر قابل عرضه می باشد در حال حاضر پلی فوم در رنگ‌های مختلف قرمز، آبی، زرد، سبز و سفید عرضه شده و رنگ های دیگر با سفارش قبلی قابل تولید می باشد.

فوم پلی اتیلن رولی

فوم پلی اتیلن رولی

مزایا

مزایای فوم پلی اتیلن شامل:

  • عایق صدا
  • عایق رطوبتی
  • عایق حرارتی و برودتی
  • کاربرد راحت و اقتصادی
  • قابلیت انعطاف و ضربه پذیری
  • مقاومت شیمیایی و فیزیکی مناسب
  • قدرت چسبندگی قوی به هر ماده ای
  • حمل آسان و سرویس و نصب سریع
  • کیفیت و دوام به واسطه خاصیت ضد آب و مقاومت شیمیایی
  • راندمان بالا در جذب ارتعاش ، عایق حرارتی و ایزوله صوتی

فوم پلی اتیلن لوله ای

فوم پلی اتیلن لوله ای
۱۴۰۲/۷/۲۹ ۱۶:۵۲:۵۶