صداهای اطراف ما میتوانند تأثیر عمیقی بر هر کاری که انجام می دهیم داشته باشند. موسیقی که گوش میدهیم، برنامههایی که تماشا میکنیم، و کنفرانسهای کاری یا کلاسهای مدرسهای که شرکت میکنیم میتوانند به طور مثبت یا منفی تحت تأثیر کیفیت صدا و آکوستیک باشند. متأسفانه، همه مکانهایی که اشغال میکنیم یا از آنها بازدید میکنیم با در نظر گرفتن تجربه (یا گوشهای ما) طراحی نشدهاند.
از آنجا که صدا در همه جا تولید می شود، نویز ناخواسته نیز می تواند همه جا باشد. و این فقط یک آزار نیست، می تواند زندگی مردم را تغییر دهد. از توانایی کودک در پردازش و درک زبان گرفته تا اینکه چگونه اضطراب را مدیریت می کنیم، آکوستیک تقریباً بر هر جنبه ای از زندگی ما تأثیر می گذارد – چه خوب و چه بد.
موردی برای آکوستیک معماری بهتر
در دهه ۱۹۷۰، محققانی که سطح سر و صدا را در شهر نیویورک مطالعه می کردند، دریافتند که در برخی ساختمانها صدای ترافیک به قدری بلند است که گویی یک جاروبرقی دائما در حال کار است. این صدا به اتاق هایی تا طبقه هشتم می رسید. آنقدر بد بود که حتی توانایی یادگیری کودکان در سطوح پایین را نیز مهار کرد!
جنی سافران، روانشناس رشدی در دانشگاه ویسکانسین مدیسون، به اشتراک گذاشت که چگونه محیط های پر سر و صدا غیرعادی نه تنها مانع شنیدن کلمات در کودکان می شود، بلکه آنها را از یادگیری کلمات جدید باز می دارد. این در نهایت بخش عمده ای از رشد آن کودک را تحت تاثیر قرار داد.
یکی دیگر از حوزههای حیاتی زندگی که تحت تأثیر قرار گرفته است را در نظر بگیرید. بیمارستانها باید برای استراحت و بهبودی بهینه شوند، اما تحقیقات نشان می دهد که سطح سر و صدا در بیمارستان ها در حال افزایش است. و این می تواند بر توانایی بیماران برای بهبودی تأثیر بگذارد. صداهای شبانه بالای ۵۵ دسی بل می تواند بر توانایی خواب بیماران تأثیر بگذارد و حتی خطر ابتلا به بیماری قلبی را در آنها افزایش دهد. طبق گفته کلینیک مایو، در برخی از امکانات، صداهای شبانه می تواند به بیش از ۱۰۰ دسی بل برسد.
واضح است که محصولات و سطوحی که می توانند سطح نویز را کاهش دهند می توانند در همه انواع معماری بسیار مفید باشند. اما، آکوستیک بسیار فراتر از کنترل سطوح نویز است. به آخرین باری که در یک رستوران یا سالن بودید فکر کنید. صدای بلندگو واضح بود؟ آیا موسیقی رقیق یا ناخوشایند بود؟ برخی از این جزئیات ممکن است کوچک به نظر برسند، اما مردم در مکان هایی که رفت و آمد می کنند به دنبال چه چیزی هستند؟ مکان هایی که دوستشان داریم یک چیز مشترک دارند: محیطی جذاب. آکوستیک عالی باعث ایجاد محیط می شود.
در یک سخنرانی TED با عنوان چرا معماران باید از گوش خود استفاده کنند، جولیان تریزور اهمیت استفاده از گوش های ما را در هنگام ساخت و ساز به اشتراک گذاشت. مشکل این است که طبیعت انسان این است که از چشم ها شروع کند. این قابل درک است زیرا زیبایی شناسی هسته اصلی طراحی خوب است. اما، آنچه ما نمی توانیم ببینیم می تواند به همان اندازه به تجربه ما کمک کند.
طراحی برای تجربه، نه ظاهر
در بسیاری از خانههایی که قبل از دهه ۱۹۹۰ طراحی شدهاند، کمبود چراغهای سقفی در اتاق نشیمن را خواهید دید. چرا هر اتاق دیگر، از حمام گرفته تا اتاق خواب، به جز اتاق نشیمن، دارای چراغ های سقفی است؟
این روند تا حدی به دلیل ذهنیت معماری در مورد نحوه روشنایی اتاق نشیمن بود. مشکل؟ در حالی که این ممکن است در خانههایی با طراحی خوب عمل کند و عالی به نظر برسد، بسیاری از ما در خانههایی زندگی میکنیم که توسط معماران پیشگام با بودجههای نامحدود طراحی نشدهاند و بنابراین به شیوهای دلپذیر روشن نمیشوند.
این منجر به تجربه ضعیفی برای صاحب خانه هایی می شود که نمی دانند چگونه از نور به طور استراتژیک استفاده کنند. نتیجه معمولاً یک اتاق بیش از حد تاریک با نور است که برای هیچ چیز دیگری به جز تماشای فیلم یا مکالمه کار نمی کند. به طور خلاصه، طراحی برای ظاهر می تواند شما را به نادیده گرفتن سایر عواملی که به یک تجربه کمک می کنند منجر شود.
برای درک بهتر اهمیت طراحی برای تجربه، به یک صاحب کسب و کار فکر کنید. آنها از فضای اداری خود چه می خواهند؟ البته آنها می خواهند که عالی به نظر برسد. اما بهره وری و رضایت کارکنان در آنجا نیز بسیار بالاست. از نظر علمی ثابت شده است که صدا می تواند به بهره وری کارمندان آسیب برساند. در واقع، ۷۰ درصد از کارمندان جهانی می گویند که سر و صدای دفتر در طول روز کاری به آنها آسیب می رساند. ریاضیات ساده است: بهره وری بالاتر برابر است با درآمد بالاتر. بنابراین، چرا بسیاری از دفاتر ضعیف طراحی شده اند؟
پاسخ دوگانه است. بسیاری از آنها منابع لازم برای ساخت دفتر خود را ندارند و به همین دلیل به هر آنچه در دسترس و مقرون به صرفه است گیر می دهند. با این حال، برای سازندگان، سقوط ممکن است در درک آنها از نحوه عملکرد آکوستیک باشد.
آکوستیک معماری – فنی
برای درک آکوستیک، باید بدانیم صدا چگونه کار می کند و چگونه حرکت میکند. به محض درک این موضوع، مشخص میشود که چرا باید کنترل کنیم که صدا در یک فضا حرکت میکند و چه مقدار از آن به گوش ما میرسد.
اولین چیزی که باید بدانیم این است که دو نوع صدا به گوش ما می رسد: صدای مستقیم و صداهای بازتابی. هر دو صدا مفید و حتی ضروری هستند. اما، از آنجایی که آنها متفاوت کار می کنند و سفر می کنند، به احتمال زیاد به این کار می آیند ما از جهات مختلف اتاقی که برای مدیریت صحیح این امواج صوتی طراحی نشده باشد، تداخل مخربی ایجاد می کند. تصویر زیر را در نظر بگیرید.
در حالی که آن تصویر ممکن است جالب به نظر برسد، احتمالاً شما را نیز کمی دچار سرگیجه می کند. وقتی یک صدا را به طور مکرر در چند میکروثانیه از یکدیگر می شنوید، صدا با هم برخورد می کند. به راحتی می توان دید که کیفیت صدا چگونه می تواند آسیب ببیند. اگر برای تصحیح طراحی ضعیف صدا اقداماتی انجام ندهید، صدایی اعوجاج و شاید حتی غیرطبیعی دریافت خواهید کرد.
گام دوم برای ایجاد صدای طبیعی، درک اصولی است که ابزارهای درمان آکوستیک بر اساس آنها عمل می کنند. به عنوان مثال، دو راه برای بهبود صدا در یک ساختمان استفاده از دیفیوزر و جاذب است. اینها چگونه عمل می کنند؟
دیفیوزر به پخش صدا کمک می کند. بنابراین به جای ضربه زدن به صدا در عرض میکروثانیه، صدا را در فواصل طبیعی تری خواهید شنید. این امر اکو و اعوجاج را کاهش می دهد و صدای دلپذیرتری ایجاد می کند.
یک جاذب همانطور که از نامش پیداست بخشی از صدا را جذب می کند و میزان اعوجاج ناشی از انحراف صدا را کاهش می دهد. هم پخش و هم جذب صدا می تواند به بهبود کیفیت صدای ساختمان شما کمک کند، اما استفاده همزمان از هر دو بهترین و طبیعی ترین صداها را به شما می دهد. سازندگان چگونه می توانند انتخاب های صوتی مناسبی داشته باشند؟
مسئله سازنده: انتخاب راه حل مناسب برای نیازهای صوتی شما
به عنوان یک سازنده، ممکن است در تلاش برای صرفه جویی در هزینه، نادیده گرفتن آکوستیک وسوسه انگیز باشد. در حالی که این ممکن است در کوتاه مدت درست باشد، مزایای بلند مدت آن قانع کننده است. بعلاوه، برنامه ریزی برای آکوستیک در مراحل اولیه ساختمان در واقع مقرون به صرفه تر از آن چیزی است که تصور می کنید.
آکوستیک چگونه باید بر پروژه بعدی شما تأثیر بگذارد؟ با در نظر گرفتن کاربری ساختمان شروع کنید. در حالی که درست است که هر ساختمانی از آکوستیک خوب بهره می برد، برخی از ساختمان ها بدون آنها نمی توانند به درستی کار کنند. در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، جنبش «مدارس باز» وجود داشت که در آن کلاسهای مدارس دولتی بدون دیوار ساخته میشدند. تصور می شد که این امر باعث تشویق خلاقیت دانش آموزان می شود. با این حال، دانشآموزان میتوانستند صداهایی را از هر کلاس دیگر در منطقه بشنوند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، این روند تنها چند سال به طول انجامید. برای محدود کردن صداهای مزاحم به دیوارها نیاز بود.
ما ممکن است آن مثال را ببینیم و فکر کنیم که عقل سلیم باید چنین ایده هایی را از بین ببرد. متأسفانه، کور شدن در دستور کار فعلی برای ما آسان است. هنگامی که اهداف شخصی یا تجاری بر تجربه ای که ساختمان ارائه می دهد اولویت داشته باشد، همه آسیب می بینند.
شروع با هدف ساختمان به شما کمک می کند تا عناصر ضروری ساختمان را که شامل آکوستیک است، اولویت بندی کنید و اطمینان حاصل کنید که هرکسی که از ساختمان استفاده می کند تجربه خوبی خواهد داشت. برای مثال، در یک کلاس درس، اعوجاج صدا و صداهای پسزمینه را محدود میکنید تا مطمئن شوید که همه بچهها اطلاعات یکسانی را میشنوند. در حالی که در یک سالن کنسرت، ممکن است بخواهید کیفیت صدا را افزایش دهید تا مطمئن شوید که همه صدای با کیفیت یکسانی دریافت می کنند. پس از همه، این چیزی است که آنها برای آن هزینه می کنند.
یکی دیگر از عناصر مهم درک تفاوت بین درمان صوتی و عایق صدا است. عایق صدا عمل مسدود کردن صداها از خروج یا ورود به اتاق است. هدف درمان آکوستیک بهبود کیفیت صدا در یک فضای معین است. مواد با کاهش طنین، اکو، امواج ایستاده و غیره، اتاق را درمان می کنند. در حالی که درمان صوتی می تواند میزان صدایی را که می شنوید کنترل کند، هدف اصلی آن بهبود کیفیت کلی صدا است.
درک تفاوتهای بین عایق صدا و عملیات صوتی مهم است زیرا هنگامی که دیوار بسته میشود و دیوار خشک نصب میشود، میتواند به طور قابلتوجهی سختتر و گرانتر برای فضای عایق صدا باشد. اشتباه گرفتن این دو می تواند تصور اشتباهی در مورد هزینه به سازندگان بدهد و آنها را از راه حل نسبتاً مقرون به صرفه دور کند. بسیار مهم است که تشخیص دهیم کاهش انتقال صدا از اتاقی به اتاق دیگر معمولاً در دیوارها، سقف یا کف انجام می شود – به جای یکی از این سطوح. قدم بعدی برای انتخاب یک راه حل صوتی خوب، در نظر گرفتن منبع نویز است.
سازندگان باید هنگام انتخاب یک محلول صوتی، عامل پر سر و صدا را در نظر بگیرند
بسیاری از عناصر ساختمانی مختلف بسته به منبع نویز می توانند بر کیفیت صدا تأثیر بگذارند. این عناصر ساختمانی حتی ممکن است خود منبع باشند. به عنوان مثال، سطوح صاف، سخت و ابعاد مساوی می توانند دشمن صدا باشند. آنها به عنوان تقویت کننده عمل می کنند و صدا را به شدت منعکس می کنند. در این صورت، شما می خواهید این نوع سطوح را با مواد نرم (جاذب) مقابله کنید.
اگر یک مشکل مکانیکی نویز باشد، ایزوله ایده آل است. ماشین آلات با قطعات متحرک اغلب ارتعاش را به سازه در نقاط تماس وارد می کنند. ارتعاشات می توانند از طریق یک ساختمان مانند جریان برق از طریق سیم عبور کنند. استفاده از جداکننده های لاستیکی یا فنری بین دستگاه و کف اغلب می تواند باعث کاهش قابل توجه صدای شنیده شده از یک دستگاه پر سر و صدا شود.
راه حل های ممکن دیگر برای کاهش صدای ماشین آلات، صدا هستند اتاق را ثابت کنید یا یک محفظه در اطراف خود دستگاه بسازید. هر یک از اینها به کاهش میزان صدای هوا که از اتاق خارج می شود کمک می کند. برای انجام موثر این کار، باید به عوامل مختلفی مانند ماده، جرم، جداسازی، مهر و موم هوا، جداسازی و چگالی فکر کنید. ممکن است کار زیادی انجام شود، اما عایق صوتی منبع هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان کل ساختمان دارد.
بیایید برای لحظه ای به سناریوی کلاس درس برگردیم. کلاس درس عموماً فضایی هندسی است که دیوارها و کف آن از مواد سخت و مسطح ساخته شده است. این سطوح به طور طبیعی طنین زیادی ایجاد می کنند زیرا صدا نمی تواند از مواد عبور کند یا جذب شود. این واقعیت را به معماری سنتی کلاس درس اضافه کنید که صدای بچه ها بلند است و چالش های صوتی واضح هستند.
با نگاهی به این مثال ها، واضح است که یک راه حل وجود ندارد که بتواند نیازهای منحصر به فرد هرکس را برآورده کند. این به درک مشکل سر و صدای شما، استفاده یا استفاده از اتاق شما، و نیازهای متمایز ساختمان شما بستگی دارد. سپس تعیین اینکه کدام مواد یا محصولات صوتی ملاحظات مهم را برآورده می کنند. وقتی سازندگان با شناسایی منبع نویز شروع میکنند و سپس راهحلهای صوتی و مصالح ساختمانی مربوطه را انتخاب میکنند، منابع ارزشمندی را ذخیره میکنند و در عین حال تجربه همه کسانی که از ساختمان استفاده میکنند بهبود مییابد.
ترکیب اولیه آکوستیک به شما امکان می دهد زیبایی و عملکرد را با هم ترکیب کنید
بهترین راه برای حل چالش های آکوستیک شروع با طراحی معماری است. چیدمان اتاق نقش عمده ای در کنترل صدا دارد. همانطور که قبلاً بحث کردیم، سطوح صاف و سخت می توانند مشکلات طنین ایجاد کنند و در نهایت کیفیت صدا را در فضا کاهش دهند. گنجاندن مواد سازگار با صدا در طراحی شما، تجربه اتاق را از همان ابتدا بهبود می بخشد و نیاز به انجام کارهای بعدی را از بین می برد.
به عنوان مثال، افزودن مواد صوتی پس از اشغال یک ساختمان اغلب مستلزم ایجاد اختلال در مکانهای تجاری است. علاوه بر این، یافتن فضای موجود برای دیوار یا سقف مورد نیاز برای محصول در حین کار با زیباییشناسی موجود فضا میتواند مشکل باشد. در مقابل، زمانی که آکوستیک از ابتدا بخشی از طراحی باشد، می توان از آن به عنوان بخشی از طراحی استفاده کرد یا در قسمت هایی از اتاق که خارج از دید هستند نصب کرد. وقتی درست انجام شوند، حتی به زیبایی بصری اتاق شما می افزایند. تصویر زیر را در نظر بگیرید.
همانطور که در عکس می بینید، پنل های آکوستیک زیادی در سراسر دیوارها وجود دارد، اما زیبایی اتاق را از بین نمی برند. از آنجایی که آنها بخشی جدایی ناپذیر از طراحی بودند، به ظرافت فضا کمک می کنند.
دلیل دیگری که سازندگان باید از همان روز اول آکوستیک را در نظر بگیرند، بودجه است. فرض کنید یک سازنده در حال ساخت یک مرکز تماس جدید است. در طرح اولیه، کاشی های سقفی را در فضا برنامه ریزی کردند و از آن استفاده کردند. با این حال، آنها بعدا متوجه شدند که مواد استفاده شده برای آکوستیک اتاق وحشتناک است. برای شرکتی که کارکنان آن تمام روز با تلفن صحبت می کنند عالی نیست. اکنون، آنها باید تمام کاشی های سقف را با موادی جایگزین کنند که برای آکوستیک در مرکز تماس مناسب تر است. اگر سازندگان از ابتدا آکوستیک را در نقشه های ساختمان وارد می کردند، می توانستند از هزینه های اضافی ناشی از پرداخت هزینه کار و مصالح اضافی جلوگیری کنند.
سازندگانی که آکوستیک را در مراحل اولیه به کار می برند، تجربه مشتری خود را بهبود می بخشند، از بودجه خود بهترین استفاده را می کنند و با طراحی برای صدا بهتر طراحی می کنند.
آسان کردن آکوستیک برای سازندگان
صنعت ساختمان در طول سال ها مسیر طولانی را طی کرده است. یکی از پیشرفت های عمده ای که شاهد آن بوده ایم، افزایش ساختمان های سازگار با محیط زیست است. بسیاری از سازندگان مصالحی را که استفاده میکنند جدی میگیرند و اغلب نیاز دارند که گواهینامه LEED داشته باشند. در سطوح آکوستیکال، ما با ارائه موادی که می تواند به گواهینامه LEED یک ساختمان کمک کند، به مشتریان خود کمک می کنیم.
مشتریان ما برنامه ریزی قبل از برنامه ریزی را ترجیح می دهند. آنها برای این واقعیت ارزش قائل هستند که ما در طول پروژه از آنها حمایت می کنیم و نه فقط بعد از آن. وقتی مشتریان ما راههای آسانی برای ارائه گزینههایی برای سطوح مختلف صوتی و محصولاتی که تجربه مشتریانشان را بهبود میبخشد، داشته باشند، همه برنده میشوند.
فضاهایی که ما در آن کار می کنیم و زندگی می کنیم دیگر یک ابزار مفید نیستند، بلکه یک تجربه هستند. ما شرکتهای میلیارد دلاری را میبینیم که به یک دلیل پول روی یک طرح میریزند: آنها میخواهند یک تجربه خلق کنند. ترکیب آکوستیک در طراحی باعث می شود افراد بیشتری در دسترس باشند و همه چیز در مورد فضای شما بهبود یابد. اگر علاقه مند هستید که درمان صوتی چگونه می تواند پروژه بعدی شما را بهبود بخشد، امروز با یکی از کارشناسان ما صحبت کنید.
آیا شما صاحب خانه هستید؟ درمان آکوستیک فقط برای فضاهای شرکتی نیست. اگر میخواهید گزینههای موجود برای خانهتان را ببینید، با ما در تماس باشید.