آیا آپارتمان های بتنی ضد صدا هستند؟ 

وقتی به یک آپارتمان بتنی جدید نقل مکان می کنید، آرزوی یک زندگی آرام و به دور از سر و صداهای خارج از خانه را دارید. اکثر صاحبخانه‌ها همیشه به دنبال آپارتمانی هستند که بهترین کاهش صدا را ارائه دهد. بنابراین، آیا آپارتمان های بتنی عایق صدا هستند؟

آپارتمان‌های بتنی کاملاً عایق صدا نیستند. آنها مقداری از انرژی صدا را جذب می‌کنند و از عبور ارتعاشات صوتی به فضا جلوگیری نمی کنند. با این حال، ضخامت زیاد آنها را به یک مانع صوتی عالی برای صداهای موجود در هوا، مانند صحبت کردن افراد تبدیل می کند.

در ادامه مقاله، نحوه عبور صدا از کف و دیوارهای بتنی را توضیح خواهیم داد. همچنین آپارتمان‌های بتنی و چوبی را مقایسه می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید بررسی کنید که آیا یک آپارتمان عایق صدا است یا خیر، و نکاتی در مورد نحوه عایق‌بندی آپارتمان بتنی به شما ارائه می‌دهم.

آیا صدا از کف‌های بتنی عبور می‌کند؟

هیچ چیز آزاردهنده تر از شنیدن صدای قدم زدن همسایه طبقه بالا در هر ساعت از روز نیست. با این حال، ممکن است متحیر شوید که چرا به ندرت می توانید صحبت آنها را بشنوید. بنابراین، چه نوع صداهایی از کف های بتنی عبور می کنند؟

صدا تا حدی از کف‌های بتنی عبور می‌کند. کف‌های بتنی بیشتر صداهای ضربه‌ای را جذب و منتقل می‌کنند، مانند کسی که با پاشنه پا راه می‌رود. با این حال، همان طبقات معمولاً به دلیل جرم و چگالی قابل توجهی که دارند، از عبور صداهای موجود در هوا مانند صداهای تلویزیون و مکالمات جلوگیری می کنند.

احتمالاً از خود می‌پرسید که چرا صداهای ضربه از کف‌های بتنی شنیده می‌شود اما صداهای موجود در هوا شنیده نمی‌شود. صدا از طریق امواج هوایی منتقل می شود. هنگامی که یک کف بتنی وجود دارد، اکثر امواج هوا را مسدود می کند و در نتیجه باعث کاهش قابل توجه نویز هوا می شود. با این حال، کف های بتنی به طور کامل ارتعاشات صوتی ناشی از ضربه را مسدود نمی کنند.

آیا می توانید صدا از طریق دیوارهای بتنی بشنوید؟

به غیر از شنیدن صداها از طریق کف‌های بتنی، اکثر صاحبان خانه‌ها بیشتر نگران این هستند که صداها را از بین دیوارهای بتنی عبور ندهند تا بتوانند از حریم خصوصی خود لذت ببرند و از شنیدن صدای همسایگان خود جلوگیری کنند.

با این حال، به دلیل دوام، استحکام و ضخامت بیشتر دیوارهای بتنی، ممکن است فکر کنید که هیچ صدایی از آن عبور نمی کند.

بسته به حجم و فرکانس صدا می توانید از دیوارهای بتنی بشنوید. با این حال، می توانید با رفع هرگونه ترک و اعمال پوشش‌های ضخیم دیوار، از عبور صدا از دیوارهای بتنی جلوگیری کنید. خبر خوب این است که صدا به قدری واضح نخواهد بود که اگر با شخصی در همان اتاق صحبت می کردید.

آیا آپارتمان های بتنی ضد صدا هستند؟ (مقایسه با آپارتمان های چوبی)

اکنون که نحوه عبور صدا از کف و دیوارهای بتنی را بررسی کردیم، ممکن است تعجب کنید که چگونه صدا از طریق سایر مصالح ساختمانی مانند چوب عبور می کند. آپارتمان های بتنی به دلیل مواد ضخیم و بادوام محبوب هستند، در حالی که آپارتمان های چوبی به دلیل رنگ و گرما ترجیح داده می شوند. بنابراین، آیا بتن عایق صوتی بهتری از چوب است؟

آپارتمان های بتنی نسبت به آپارتمان های چوبی عایق صدا هستند زیرا تراکم و ضخامت آنها مانع از عبور صداها می شود. اگرچه بتن صدا را بهتر از چوب جذب می کند، صداهای ضربه ای مانند راه رفتن شخصی با پاشنه یا چکش زدن می تواند از میان آن جاری شود. علاوه بر این، آپارتمان های بتنی مزایای بیشتری نسبت به آپارتمان های چوبی دارند. در اینجا برخی از مزایای اصلی آورده شده است:

  • بتن از چوب محکم تر و بادوام تر است. بنابراین، به سرعت چوب تجزیه نمی شود.
  • بتن در برابر آتش ایمن است زیرا در مقایسه با چوب های مستعد آتش سوزی غیر قابل احتراق است.
  • بتن به دلیل مقاومت در برابر حملات قارچ ها و رشد کپک ها پوسیده نمی شود. اینها شایع ترین دلایل تخریب چوب هستند.
  • بتن بر خلاف چوب مستعد آسیب آب یا موریانه نیست.
  • بتن به نگهداری کمتری نسبت به چوب نیاز دارد که بیشتر مستعد عیب و نقص است.

چطور بفهمیم یک آپارتمان عایق صدا است؟

هیچ کس نمی خواهد یک آپارتمان پر سر و صدا اجاره کند یا بخرد، به خصوص اگر به سلامت روان خود اهمیت می دهید. بنابراین، برای تعیین اینکه آیا یک آپارتمان عایق صدا و بدون صدا است یا نه، چه روش هایی وجود دارد؟

موقعیت آپارتمان را درک کنید

اگر آپارتمانی که می‌خواهید بخرید یا به آن نقل مکان کنید نزدیک به یک منطقه پر سر و صدا باشد، نمی‌توانید از سر و صدا فرار کنید. بهتر است آپارتمان دیگری در محله ای کم سر و صدا پیدا کنید.

برخی از پر سر و صداترین مکان ها موارد زیر هستند :

فرودگاه
کلیسا
مدرسه
جاده شلوغ

به دنبال سیاست بدون حیوان خانگی در آپارتمان باشید

حیوانات خانگی – به ویژه سگ ها – می توانند یک کابوس باشند زیرا معمولاً با دیدن شخصی ناآشنا صدای زیادی تولید می‌کنند. بنابراین، برای جلوگیری از مواجهه با صدای حیوانات خانگی، مطمئن شوید که آپارتمان مورد نظر شما فاقد حیوانات خانگی است.

با بررسی علامت سیاست بدون حیوان خانگی در جایی در ساختمان شروع کنید. همچنین، از صاحبخانه یا مدیر آپارتمان خود بپرسید که آیا حیوانات خانگی در ساختمان مجاز هستند یا خیر.

با مستاجرین دیگر صحبت کنید یا از یک متخصص بپرسید

شما نمی خواهید اشتباه حرکت کنید و وارد یک آپارتمان بدون پرس و جو شوید. بهترین راه برای نزدیک شدن به این موضوع، پرس و جو در مورد عایق صوتی آپارتمان از سایر همسایه ها است. اگر از پاسخ های آنها ناراضی هستید، می توانید با یک متخصص عایق صدا مشورت کنید.

به دنبال درب و پنجره های شیشه ای دو جداره باشید

چه در یک آپارتمان بتنی یا چوبی زندگی کنید، درها و پنجره ها مهم ترین نقطه دسترسی برای سر و صدای بیرون هستند. اطمینان حاصل کنید که هر در یا پنجره به درستی با مواد عایق صوتی مناسب مهر و موم شده است تا از صداها جلوگیری شود.

در نتیجه، در و پنجره‌های شیشه‌ای دو یا سه جداره را بررسی کنید، زیرا در مقایسه با درها یا پنجره‌های تک جداره ۹۰ درصد در جلوگیری از ورود صدا به آپارتمان شما موثرتر هستند.

اگر اطلاعات زیادی در مورد درب و پنجره های دو جداره یا سه جداره ندارید، می توانید از یک متخصص مشاوره بگیرید.

به دیوار اصلی ضربه بزنید یا بکوبید

این یک روش سنتی است که می تواند در هنگام جستجوی یک آپارتمان بدون سر و صدا نجات دهنده باشد. این شامل چند ضربه زدن به دیوارهای اصلی و گوش دادن به صدای منتشر می شود.

اگر صدای توخالی یا پژواک می شنوید، دیوارها به اندازه کافی قوی نیستند که از ورود صدا جلوگیری کنند. با این حال، اگر ضربه ها متراکم تر باشند و لرزش کم داشته باشند، دیوار می تواند مانع نویز برای اکثر صداها باشد.

نکاتی در مورد نحوه عایق صدا آپارتمان بتنی

ما راه هایی را برای بررسی عایق صدا بودن یک آپارتمان طی کرده ایم. بنابراین، در اینجا چندین نکته برای عایق صوتی آپارتمان بتنی شما وجود دارد:

ترک های دیوار یا سقف را برطرف کنید.
فرش یا فرش های سنگین را به زمین اضافه کنید.
از پرده ها یا پانل های عایق صدا برای پنجره های خود استفاده کنید.
فضای خود را با مبلمان و دکوراسیون پر کنید، مانند قفسه کتاب یا آثار هنری.
دیوار خشک عایق صدا را اضافه کنید.
برای دیوارهای خود از رنگ عایق صدا استفاده کنید.
نوارهای هواشناسی را روی پنجره ها و درهای خود نصب کنید.
عایق پتویی را روی دیوارهای خود نصب کنید.

نتیجه

هنگام خرید یا اجاره یک آپارتمان بتنی، صداهای بلند می تواند یکی از دلایل فسخ معامله باشد. خوشبختانه، شما این امکان را دارید که واحد خود را با استفاده از پیشنهادات بالا عایق صدا کنید یا به دنبال مکانی آرام باشید.

با این حال، اکثر آپارتمان های بتنی فقط در برابر صداهای موجود در هوا مانند صحبت کردن افراد عایق صدا هستند و نه در برابر صداهای ضربه مانند راه رفتن شخصی با پاشنه یا چکش کاری.

۱۴۰۲/۱۲/۹ ۸:۲۱:۲۷