آیا فرش صدا را جذب می کند؟

اگر می‌خواهید صدا را با فرش جذب کنید، احتمالاً هدف شما این است که صدا را به نحوی آرام‌تر کنید یا آن را خنثی کنید. فرش می تواند صدا را جذب کند، اما این به این معنی نیست که به طور خودکار صدا نیز ضعیف می شود.

۱. “جذب صدا” به چه معناست؟

جذب صدا خاصیتی است که اغلب در آکوستیک اتاق استفاده می شود. احتمالاً در مورد جذب کننده ها شنیده اید یا ماژول‌های صوتی خاصی را از استودیوهای ضبط دیده اید.

متأسفانه، یک سوء تفاهم بسیار بزرگ در مورد توانایی این جاذب های صدا وجود دارد. زیرا مواد جاذب صدا به هیچ وجه قصد جذب کل طیف یک موج صوتی را ندارند تا به هر طریقی صدا را تضعیف کنند.

این پارچه ها برای استفاده انحصاری هستند! برای بهبود آکوستیک اتاق به بیان ساده، این بدان معناست که صدا باید در یک اتاق تغییر کند.

اگر صدا جذب شد، دیگر وجود ندارد، درست است؟

این درست است، اما عملکرد مواد جاذب صدا معمولاً کاملاً بیش از حد برآورد می شود. صدا در فرکانس های مختلف پخش می شود.

مواد جاذب مانند فوم و فرش فقط می توانند فرکانس های بالا تا متوسط ​​صدا را جذب کنند. این مواد در فرکانس های پایین کاملا بی اثر هستند. موج صوتی بدون هیچ تلاشی در آنها نفوذ می کند.

۲. چه چیزی برای عایق صدا مناسب است؟

ماده ای با جرم بالا اساساً تنها چیزی است که می تواند به طور موثر صدا را متوقف کند. جرم زیاد به این معنی است که ماده به سادگی بسیار سنگین است.

چرا پارچه های سنگین در برابر صدا بهتر هستند؟

هنگامی که موج صوتی به دیوار برخورد می کند، بخشی از موج به دیوار نفوذ می کند و ذرات ریز را به حرکت در می آورد. این ذرات سپس توسط موج صوتی در نوسان قرار می گیرند. به طور مثال حرکت صدا در بتن  بسیار سخت تر از هوا است، زیرا ذرات موجود در هوا بسیار متحرکتر از بتن هستند.

۳. واقعاً صدا در یک اتاق چگونه پخش می شود؟

شما می توانید انتشار یک موج صوتی مانند برخورد قطره باران به گودال را تصور کنید. در نتیجه برخورد، امواج دایره ای در سطح آب پخش می شوند. امواج حاصل هر چه از مرکز دورتر می شوند کوچکتر و کوچکتر می شوند.

صدا مانند قطره ای پخش می شود که به سطح آب برخورد می کند. در ابتدا امواج هنوز بزرگ هستند، اما با مصرف انرژی بیشتر و بیشتر، کوچکتر و کوچکتر می شوند.
برای مثال، هنگام پخش موسیقی، هوا رفتار مشابهی دارد. هوا توسط بلندگوها به صورت ارتعاشی تنظیم می شود و بنابراین به صورت امواج در اتاق پخش می شود.

اگر انرژی مصرف شود، مثلاً اگر صدا در فاصله ۲۰۰ متری پخش شده باشد، سکوت برقرار می شود. بنابراین، هر چه بیشتر از منبع صدا دور شوید، ساکت‌تر می‌شود.

اما یک ویژگی خاص دیگر با صدا وجود دارد.

صدا می تواند در رسانه های مختلف منتشر شود. احتمالاً صدای جاروبرقی همسایه را می شناسید، حتی اگر تمام پنجره ها و درهای آپارتمان شما قفل است. آنچه در این مورد اتفاق می افتد موارد زیر است:

جاروبرقی هوای آپارتمان همسایه را به لرزه در می آورد و صدا به طرز شگفت انگیزی در هوا در سراسر آپارتمان پخش می شود. این انتشار به صدای هوابرد معروف است.

اگر صدا به دیوار برخورد کند، اجزای ریز درون دیوار به حرکت در می آیند. بنابراین موج صوتی تا حدی از دیوار نفوذ می کند. این حرکت در داخل دیوار نویز ناشی از ساختار نامیده می شود. غرش، پریدن و سایر حرکات را می توان با فرش کم کرد و صدای ناشی از ساختار را کاهش داد.

۴. خلاصه

فرش به خوبی قادر به جذب صدا است. با این حال، این بدان معنا نیست که صدا عایق است یا در جای دیگر آرام تر می شود. فقط فرکانس های بالای صدا (تن های بالا) می تواند توسط مواد متخلخل فرش جذب شود. از نظر فیزیکی، فرکانس های پایین در محدوده بیس نمی توانند توسط فرش جذب شوند.

۱۴۰۲/۱۲/۹ ۹:۵۵:۱۴