پشم سنگ و ویژگی های آن

پشم سنگ یک عایق صوتی حرارتی با الیاف معدنی می‌باشد. ماده اولیه‌ی عایق پشم سنگ، بازالت است که از گروه سنگ‌های آذرین و بازمانده فعالیت‌های آتشفشانی می‌باشد.

برای تولید پشم سنگ، بازالت را در دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ذوب می‌کنند و با استفاده از روش‌های خاص آن را به الیافی بسیار ریز با قطر میکرونی تبدیل می‌کند.

۹۷% کل محصول پشم سنگ را این الیاف تشکیل می‌دهد، ۳%  باقی مانده رزین و روغن‌های مورد نیاز برای فرم دهی الیاف متناسب با نوع محصول مورد نیاز می‌باشد.

                          پشم سنگ رولی

ویژگی های پشم سنگ

محدوده تحمل دمایی پشم سنگ از ۳۰- تا ۷۵۰ درجه سانتیگراد است. ضریب انتقال حرارت آن بسیار پایین می‌باشد، که این ویژگی باعث شده که نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

کاهش مصرف انرژی علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود، آلاینده‌های کمتری نیز تولید می‌گردد که این به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

علاوه بر این پشم سنگ از نظر زیست محیطی و بهداشتی به عنوان عایقی مطلوب شناخته شده و هیچ یک از عوارض نامطلوب عایق های مشابه را ندارد. در واقع پشم سنگ بی‌ضررترین عایق حرارتی-صوتی شناخته شده می‌باشد. پشم سنگ علاوه بر اینکه یک عایق حرارتی بسیار عالی می‌باشد عایق صوتی خوبی هم است. قدرت عایقی پشم سنگ ۳۳ برابر دیوار بتنی و ۲۲ برابر دیوار آجری است.

از پشم سنگ در کشت هیدروپوینک (کشت بدون خاک) نیز استفاده می‌شود.

در کشورهای پیشرفته بیشترین مصرف انرژی مربوط به بخش صنعت می‌باشد. در کشور ما بیشترین مقدار انرژی در منازل و بخش اداری مصرف می‌شود. این امر نه تنها باعث اتلاف بخش زیادی از سرمایه ملی کشور می‌شود بلکه باعث ایجاد آلودگی‌های زیادی در محیط نیز می‌گردد. اثرات این آلودگی‌ها به صورت ضایعات زیست محیطی و یا کاهش سطح سلامت جامعه نمایان می‌شود.

از عایق پشم سنگ در صنعت ساختمان سازی، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه، کوره ها، اجاق ها، کانال های هوا، دیگ های بخار، دودکش ها و همچنین به منظور عایق کاری صوتی استفاده می‌شود.

انواع پشم سنگ

انواع پشم سنگ شامل پشم سنگ فله ای (پشم سنگ خام که بصورت تزریق در محل استفاده می شود)، پشم سنگ لحافی، پشم سنگ پتویی، پشم سنگ تخته ای و پشم سنگ لوله می شود. این محصولات پشم سنگ با پوشش خارجی یا بدون پوشش تولید می شوند.

                             پشم سنگ پتویی

از ویژگیهای پشم سنگ می توان به نصب ساده، خنثی بودن با تمام مصالح مورد استفاده در ساختمان و صنعت، غیر سمی بودن، سازگاری با محیط زیست، مقاوم بودن در برابر آتش، ضریب هدایت حرارتی پایین، قدرت جذب بالای صوت، انتقال صدای کم، اشاره کرد.

عایق های پشم سنگ یا پشم معدنی نزدیک به ۴۴% کل عایق های بکار رفته در صنایع مختلف و ساختمان ها را شامل می شوند.

۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ۱۰:۲۴:۴۰